Mmmm nybakat



Sopp och bröd torsdag vare här!! GOTT!

Dessa bröd blev verkligen goda, typ som chiabatta. Så här kommer receptet!

ca 15 st

Ingredienser:
25 gr jäst (0,5 paket)
6 dl vatten, 37 grader
2 tsk salt
1 msk ljus sirap eller honung
13 dl vetemjöl + mjöl till utbakningen

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt det fingervarma vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, sirap/honung och mjölet. Arbeta snabbt samman till en slät men lös deg.
2. Strö lite vetemjöl över degen och täck bunken med en bakduk. Låt jäsa i ca 2 timmar.
3. Sätt ugnen på 250 grader. Strö ut ca 1 dl vetemjöl på bakbordet och stjälp varmsamt ut degen, utan att knåda. Strö över lite mjöl ovanpå degen.
4. Tryck varsamt ut degen, utan att för mycket luft går ur den tills den är ca 25 x 30 cm. Skär, gärna med en degskrapa, degen på längden i 5 remsor. Dela varje remsa i 3 bitar.
5. Lägg bröden på två bakpappersklädda plåtar. Grädda genast den första plåten i mitten av ugnen i 15-18 minuter medan den andra ställs lite svalt. Grädda därefter den andra plåten. Låt bröden svalna på galler utan bakduk så att de få en härlig hård skorpa.


Pappa ringde idag och tyckte att det var bra att våldtäktsmannen var gripen.
Då sa jag att ett nytt försök skedde i morse.
Det gjorde pappa upprörd och han påminde mig att slå så hårt jag kan mot struphuvudet.
Hehe okej, sa jag. Jag ska göra mitt bästa.

Usch det är fan inte kul det här. Vågar inte vara ute själv nu när det är mörkt. Och vet inte om jag vågar springa vid industriområdet som jag brukar.
Jävla IDIOTER!!! Jag blir så arg!

Den här helgen ska vara vit. Underbart vit. Är 0,00 sugen på party och alkohol.
Den här helgen kan jag tänka mig en vacker höstpromenad. God mat, kanske en gryta. Ett gals rött. Te och tända ljus. En bra film med mycket små godis.
Jag ska fråga Alex direkt om han vill vara med :)

                                                                                              70 dagar kvar till jul


Kommentarer
Postat av: Elin

Postat av: Elin

Ja Vet! Jag längtar redan nu :P

Nej då det kommer gå bra! Det måste det! Hahah

pussa

2010-10-18 @ 18:30:42
URL: http://www.eliins.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback